Skip to main content

In deze blog lees je alles over vitamine D, terwijl het eigenlijk helemaal geen vitamine is…

Vitamine D is in basis helemaal geen vitamine maar een in vet oplosbaar hormoon. Vitamine D zorgt in je lichaam voor de opname van calcium en fosfaat. Maar voor het gemak houden we wel de term Vitamine D aan.

Welke soorten vitamine D heb je?

De twee vormen voor ons lichaam zijn:

  1. cholecalciferol (vitamine D3) en
  2. ergocalciferol (vitamine D2).

Vitamine D3 kan je krijgen via zonlicht en dierlijke producten. En vitamine D2 komt uit plantaardige producten. Vitamine D3 is trouwens voor je lichaam de best opneembare vorm. Maar dat gaan we nog even wat verder toelichten in deze blog.

Hoe kom je aan je Vitamine D3?

Vitamine D3 haal je met name uit zonlicht, dus vooral in de zomer kan je flink je vitamine D3 gehalte op peil brengen. In de winter zijn er minder zonuren en is de kracht van het zonlicht ook minder. Vandaar dat veel Nederlanders in de winter een vitamine D3 tekort hebben.

Wanneer ultraviolette (UV) straling je huid raakt wordt de vitamine D daar in een huid gemaakt en in de vorm van D3 opgeslagen in je vetweefsel. Vandaar dat het in vet oplosbaar is. Deze vitamine D3 is nog niet ‘actief’ inzetbaar. In je lever en nieren wordt de D3 omgezet in een actieve (bruikbare) vorm.

Vitamine D3 komt trouwens ook voor een klein gedeelte uit voedingsmiddelen zoals paling, makreel, zalm, haring, sardientjes, ei en biefstuk.

Waar is vitamine D3 belangrijk voor?

  •  Je immuunsysteem (dus in de strijd tegen virussen, bacteriën en andere ziekteverwekkers)
  • Je botten. Vitamine D3 zorgt voor meer calcium in je botten. Daardoor worden ze sterk.
  • Je spieren. Om energie aan te maken en de doorbloeding goed te regelen.
  • Je brein. Het stimuleert de aanmaak van serotonine. Dit is de neurotransmitter die je een blij/gelukkig gevoel geeft.

Hoe ontstaat een vitamine D tekort?

  1. Gebrek aan zonlicht (m.n. tussen 11.00 en 15.00 is belangrijk)
  2. Te weinig buiten zijn.
  3. Te weinig vette vis en eieren eten.
  4. Gebruik van zonnebrand.
  5. Donkere huidskleur.
  6. Naarmate je ouder wordt neem je minder op.
  7. Zwangere vrouwen hebben extra vitamine D nodig.

Wat zijn de signalen van een vitamine D tekort:

  • Vermoeidheid
  • Slecht humeur
  • Botontkalking
  • Bloedend tandvlees
  • Pijn, trillingen of kramp aan spieren
  • Onrust /angst (vanwege een tekort aan serotonine)

Wat drie dingen kan je doen aan een vitamine D tekort?

  1. Ga vaker naar buiten en zeker als de zon schijnt (liefst in de middag).
  2. Eet producten die vitamine D3 bevatten zoals paling, makreel, zalm, haring, sardientjes, ei en biefstuk.
  3. Gebruik goede supplementen Vitamine D3. Zie voor uitleg hieronder.

Wat is een goed voedingssupplement vitamine D?

Bij het gebruik van voedingssupplementen vitamine D is er wel veel kwaliteits- en (daardoor ook) prijsverschil. Dat heeft dus te maken met de vorm (D2 of D3), de hoeveelheid (hoeveel microgram), de toevoeging van vitamine K en of het op oliebasis is.

Oh ja en let natuurlijk ook op het aantal eenheden in je potje. Een potje met 300 kauwtabletten van 5 of 10 microgram Vit D voor 2,49 euro lijkt een mooie deal maar m.i. zit dat dan toch even anders.

Vitamine D3 + K2

Een goede suppletie bestaat uit vitamine D3 + K2 (die is nodig om D3 op de juiste plaats te krijgen). Anders kunnen er bij hoge doseringen calciumophopingen in nieren en bloedvaten ontstaan. Ook is een olievorm het beste. Denk dan aan bijvoorbeeld druppels of capsules.

Welke hoeveelheid moet ik hebben?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) wordt gezet op 10-20 microgram. Dit is echter niet specifiek uitgewerkt naar factoren zoals leeftijd, huidskleur, voedingspatroon, aantal uren zonlicht, ziektebeelden, zwangerschap, leeftijd e.d.

Een ADH is sterk gericht op een gemiddelde van de bevolking en het voorkomen van ziekten door een tekort van een bepaalde voedingsstof. Dat is een andere insteek dan zoeken naar wat nodig is voor een bepaalde persoon voor een optimale gezondheid. De bovengrens voor volwassenen ligt bijvoorbeeld op 100 microgram per dag.

Vitakruid en inkoopkorting

Zelf werk ik met producten van Vitakruid. Dat wil niet zeggen dat dat het enigste goede merk is. Ook andere merken kunnen prima voldoen aan beschreven eisen. Persoonlijk vind ik Vitakruid sterk in de onderbouwing, juiste doseringen, minimale toevoegingen en goede organisatie.

Bijvoorbeeld deze Vitamine D3 & K2 (zie afbeelding) bestaat uit oliedruppels waarbij je met 2 druppels per dag al 62 microgram binnenkrijgt. Dat is dan ook de reden dat ik zelf kies voor dit product als het gaat om vitamine D.

Mocht je een product van Vitakruid willen gebruiken kan ik via de praktijk 10 tot 20% inkoopkorting voor je krijgen. Neem dan even contact op als je daar gebruik van wilt maken.

En als je nog vragen hebt hoor ik het graag en dan kan je via het contactformulier mij een mail sturen.

Over Arend Nijenhuis

Arend Nijenhuis is fysiotherapeut MSc. & orthomoleculair therapeut gespecialiseerd in pijn-, stress- en energieproblemen. Vanuit zijn ervaring en kennis heeft hij het 10 domeinenmodel ontworpen om klachten beter te kunnen analyseren en behandelen.

Gratis overleg