Skip to main content

Wist jij dat je met voeding positief effect kan hebben op pijn bij artrose?

Veel mensen hebben of krijgen te maken met artrose (gewrichtsslijtage). Per jaar krijgen in Nederland circa 1,5 miljoen mensen een diagnose van artrose in de huisartsenpraktijk. Dat zijn voornamelijk vrouwen (circa 60% en de andere 40% zijn mannen). Vaak zit de artrose in de knieën, heupen, rug, nek en/of handen.

Pijn en stijfheid zijn bij artrose veelvoorkomende klachten. Het advies is vaak: blijf bewegen, accepteer het, gebruik soms een ontstekingsremmer en misschien is een operatie zoals een nieuwe heup of knie op den duur nodig. Een fysiotherapeut kan de gewrichten proberen soepel te houden met mobilisaties, massage en/of oefeningen. Maarja, moet je dan de rest van je leven 2x per week naar de fysiotherapeut gaan?

Dit onderwerp is opgebouwd uit 2 blogs. We starten eerst vandaag met uitleg over kraakbeen, gewrichten en laaggradige ontstekingen.

 

Wat is eigenlijk kraakbeen?

Kraakbeen bestaat uit een matrix (structuur) waarbinnen diverse vezels liggen.  Ook zit er in de matrix water en stoffen zitten die de hardheid van het kraakbeen bepalen. Je oor bestaat bijvoorbeeld ook uit kraakbeen, maar dan met heel veel elastische vezels erin waardoor het heel flexibel en zacht is. Het kraakbeen in een gewricht bevat juist vezels en stoffen die zorgen dat het kraakbeen hard is en goed druk kan opvangen.

Gewrichtsvlakken hebben dus glad en hard kraakbeen (net zo hard als een biljartbal). Op deze manier is er weinig wrijving met bewegen. Een beetje hetzelfde als een goed geslepen schaats die makkelijk glijdt over hard en vlak ijs. Er is dan weinig weerstand en het verloopt soepel.

Bij artrose wordt de kwaliteit van het kraakbeen minder. Het wordt zachter en dunner. De weerstand met bewegen neemt toe waardoor een gewricht stijver kan aanvoelen. Denk maar aan een schaatsen op zacht ijs. Dat gaat niet lekker en kost heel veel energie.

Pijnklachten bij artrose

De logische gedachte is…  Het kraakbeen slijt en dat geeft pijn. Daar kan je niet zoveel aan doen…

Maar kraakbeen heeft helemaal geen zenuwuiteinden die pijnsignalen kunnen doorgeven. Dus hoe kan je dan pijn voelen bij artrose?

Er zijn namelijk ook heel veel mensen die slijtage hebben en er totaal geen pijn aan hebben. Dan is de pijn niet ‘psychisch’ maar ligt er een andere lichamelijke oorzaak ten grondslag aan de pijn.

Het komt regelmatig voor dat iemand pijn in een knie heeft en ze in het ziekenhuis een foto maken van beide knieën om te kunnen vergelijken. En wat blijkt… de knie die pijn doet vertoont geen slijtage, maar de andere knie (waar de persoon geen pijn aan heeft) blijkt dan juist wel slijtage te vertonen.

Uit onderzoek bij een populatie mensen zonder rugklachten blijkt dat circa 60-70% slijtage in de wervelkolom, een hernia, stenose (vernauwing) en/of een dunnere tussenwervelschijf heeft. Maar dus geen rugklachten…

 

Ken jij laaggradige ontstekingen?

Door het zachte en ruwere kraakbeen is er dus in het gewricht meer weerstand met bewegen. Deze weerstand  geeft een toegenomen spanning op het gewrichtskapsel (zachte weefsel). Deze overmatige trekspanning creëert een overbelasting. En deze overbelasting is niet voor 1 keer, maar het komt elke dag terug.

De overbelasting geeft op celniveau als reactie een lichte laaggradige ontstekingsreactie. Dat wil zeggen dat de cellen van het weefsel allemaal in een lichte mate geïrriteerd  / ontstoken zijn waardoor ze ontstekingsstoffen (cytokines) aanmaken die vervolgens de zenuwvezels in dat gebied prikkelen. Want is het kapsel zitten juist wel veel zenuwuiteinden. Daardoor ontstaat pijn bij artrose.

Geïrriteerde weefsels kunnen ook dikker worden waardoor ze het gewricht niet goed kunnen aansturen. Daardoor neemt de beweeglijkheid verder af en kan een gewricht ook dikker aanvoelen en stijver worden.

De pijn is dus afkomstig van laaggradige ontstekingen van het zachte weefsel rondom een gewricht en niet van het kraakbeen.

 

Wat kan je eraan doen?

Met deze kennis komen we dus dichter bij de oorzaak van gewrichtspijnen. Dan zijn voor een effectieve behandeling de volgende vragen belangrijk:

  1. Kunnen we iets doen aan de kwaliteit van het kraakbeen? Antwoord is  JA.
  2. Kunnen we de laaggradige ontsteking verminderen? Antwoord is JA.
  3. Heeft voeding hier veel mee te maken? Antwoord is JA.
  4. Heeft de spijsvertering hier veel mee te maken? Antwoord Ja
  5. Zijn er voedingssupplementen die kunnen helpen? Antwoord is JA

 

De volgende stap…

Als je deze blog hebt gelezen en meer over dit thema wilt weten nodig ik je persoonlijk uit voor blog 2. In de volgende blog ga ik namelijk praktisch uitleggen wat je kan doen om de kwaliteit van het kraakbeen te bevorderen en de laaggradige ontstekingen te verminderen.

De juiste (ontstekingsremmende) voeding, maar ook de frequentie van je voeding, goede voedingssupplementen en het vermijden van ontstekingsbevorderende voeding komen hierin aan bod.

Misschien denk je… Waarom niet weer een open blog als deze voor iedereen? Dat is omdat ik ga voor resultaat en persoonlijk contact! En resultaten behaal je met klanten die gemotiveerd zijn en een extra stap willen zetten. Die een probleem ervaren en willen werken aan een oplossing. Die openstaan, kennis willen vergaren en dat gaan omzetten in een veranderproces.

Wil jij hier meer van weten, meer mee doen en heb je serieus interesse?

Stuur mij dan een Whats-appberichtje (06 34 85 62 21). Dan ontvang jij zodra de blog beschikbaar is kosteloos een persoonlijk link en wachtwoord om de blog te openen. Vervolgens mag je n.a.v. die blog specifieke vragen stellen over voeding en krijg je advies over de juiste supplementen en de juiste hoeveelheid.

Over Arend Nijenhuis

Arend Nijenhuis is fysiotherapeut MSc. gespecialiseerd in de psychosomatiek en orthomoleculair voedingstherapeut. Sinds 2002 werkt hij als fysiotherapeut en is in 2013 gestart met zijn eigen onderneming. Vanuit zijn ervaring en kennis heeft hij het 10 domeinenmodel ontworpen om pijn, stress en vermoeidheidsklachten beter te kunnen analyseren en behandelen.

Gratis overleg