De cirkel van invloed

Veel mensen hebben tegenwoordig te maken met een toegenomen mate van stress, deadlines, zorgen, gezondheidsproblemen en andere zaken die op je pad kunnen komen. Soms heeft het betrekking op jezelf, maar het kan ook zijn dat het te maken heeft met je partner, kinderen, naasten, vrienden of familie. Vaak geven cliënten aan dat ze stress krijgen omdat ze er controle over hebben.

Hoe kan je daar nu goed mee omgaan?

Om te kijken wat er allemaal gaande is en wat je mogelijk kan beïnvloeden kan je onderstaand model goed gebruiken: de Cirkel van invloed. Dit model staat bekend om het regisseren van je eigen succes!

Dus waar stop jij je aandacht, tijd en energie in? Is dat in de dingen die naar jouw mening niet goed gaan en die je niet kan beïnvloeden? Dan voel je je vaak machteloos, gestresst en zie je geen verandering of uitweg. Dat kan bijvoorbeeld een taak of collega op het werk zijn maar ook het hebben van pijnklachten die niet herstellen.

Kracht & Succes

Of investeer jij je tijd en energie in datgene wat jij kan sturen, veranderen of positief kan beïnvloeden?  En kan je zaken buiten je cirkel van invloed loslaten of accepteren. Dan zal het resultaat zijn dat je je krachtig voelt, dat jij de regie hebt en kan toewerken naar een voor jou prettige situatie. Dat is pas succes!

De aanpak

Dit model deelt de zaken die op je pad komen op in 3 gebieden.

  1. Het gebied waar jij zelf invloed op uit kan oefen.
  2. Het gebied waar je wel betrokken bij bent maar geen directe invloed op hebt.
  3. Het gebied waar jij geen betrokkenheid bij hebt.

Betrokkenheid

In dit schema is betrokkenheid alles waar je met je aandacht naar toe gaat, wat jou bezig houdt of wat je raakt (cirkel 2, donkerblauw). Dat kunnen heel veel verschillende dingen zijn. Soms veraf in een ander land, maar het kan ook gaan om zorgen over je eigen lichaam, problemen bij jou in huis, gezondheid van je kinderen, stress op je werk of de verbouwing bij de buren.

Invloed

Binnen al die zaken waar jij betrokken bij bent heb je de cirkel van invloed. Dat zijn de zaken die jij zou kunnen beïnvloeden met je eigen inzet, tijd en energie. Als je dat doet heb jij de teugels in handen, dat noem je proactief.

Proactief

Door proactief te zijn vergroot je je eigen cirkel van invloed en krijg je dus meer grip op de zaken waar je bij betrokken bent. Je laat je dus niet primair sturen door anderen of door hoe situaties jouw overkomen, maar de situaties die jouw overkomen beïnvloed je dermate actief en positief dat jij ze kan sturen en jij er sterker, fitter of gelukkiger van wordt.

Dus zo kunnen er tegenslagen, zorgen of stressoren zijn terwijl je toch het gevoel hebt dat je erboven staat. Daardoor zal niet het probleem zelf veranderen, maar wel de invloed die het heeft op jou.

Directe invloed

Je hebt directe invloed op je eigen gedrag. Dus jouw manier van denken, ademhalen, bewegen, voeding, hoe laat je naar bed, wat je zegt en de manier hoe je omgaat met stress. Indirect kan je invloed hebben op de mensen om je heen. Je kan de ander niet veranderen, maar de kans is groot dat wanneer jij rustig en positief omgaat met een situatie, de andere persoon deze houding over zal nemen en het dus voor beide personen voordelig kan zijn.

Sonja

Sonja is 37 en werkt 24 uur bij een bank. Ze heeft 3 kinderen waarvan er 1 ADHD heeft en een andere gehoorproblemen. Haar man heeft een eigen zaak en is vaak weg. Sonja is zorgzaam en investeert veel tijd in de zorg voor de kinderen, haar zieke moeder en haar vriendin met borstkanker. Samen met de huishoudelijke taken die ze goed wil uitvoeren, is het best veel bij elkaar. Ze voelt zich regelmatig gestresst en slaapt dan slecht. Dit wil ze veranderen.

Sonja heeft veel punten in haar cirkel van betrokkenheid. De vraag is waar ze invloed op kan uitvoeren en wat ze zelf kan beïnvloeden. Uit de behandelingen blijkt dat Sonja worstelt met een sterk schuldgevoel waardoor ze moeilijk nee kan zeggen en zichzelf wegcijfert.

In de behandeling heeft ze geleerd om haar eigen grenzen bewust te worden, haar tijd en energie te herverdelen, los te laten en tijd te investeren in zichzelf. Ze is yogalessen gaan volgen, haar man komt eerder naar huis en de zorg voor haar moeder heeft ze overgedragen aan haar broer.

Drie maanden later zit ze goed in haar vel!

Wil jij ook hulp om lekker in je vel te zitten?

Kijk eens rond op de website, neem vrijblijvend contact op en we overleggen wat ik voor je kan doen. Ik werk vanuit een model met 10 domeinen waardoor we zowel qua mindset, ademhaling, beweging, voeding en ontspanning invloed kunnen uitoefenen op je klacht.

Gratis overleg

Over Arend Nijenhuis

Arend Nijenhuis is fysiotherapeut MSc. gespecialiseerd in de psychosomatiek. Sinds 2002 werkt hij als fysiotherapeut. Vanuit zijn ervaring en kennis heeft hij het 10 domeinenmodel ontworpen om pijn, stress en vermoeidheidsklachten beter te kunnen analyseren en behandelen.